این خودروی نوستالژیک

به گزارش بلاگ پو، با دیدن یک خودروی کلاسیک و قدیمی، نوستالژی اولین حسی است که به بیننده دست می دهد. عاشقان و دوست داران صنعت خودرو نیز بدون شک با دیدن یک خودروی کلاسیک حس و حالی عجیبی را تجربه خواهند کرد، به خصوص آن که این خودرو همانند تویوتا سلیکا یک خودروی محبوب و اسپرت بوده باشد. نسخه های قدیمی تویوتا سلیکا در دو نسل اول و پنجم خود در ایران حضور دارد. بنابراین در این مطلب قصد داریم تویوتا سلیکا را با خودروهای هم رده آن مقایسه کنیم.

این خودروی نوستالژیک

مقایسه تویوتا سلیکا نسل پنجم با تویوتا GT86

تویوتا سلیکا نسل پنجم در حد فاصل سال های 1989 تا 1993 فراوری می شد. این خودرو طبیعتاً از ظاهری مدرن تر نسبت به قبل بهره می برد و بیش تر به یک خودروی تند و تیز اسپرت شبیه شده است. تویوتا سلیکا در نسل پنجم خود از طراحی زیبایی برخوردار است. در نمای روبه رو حس و حال یک خودروی اسپرت هیجان انگیز به خوبی تعیین است و چراغ های مخفی نیز زیبایی این بخش از خودرو را دوچندان نموده است. در نمای کناری سقف با شیبی ملایم به سمت ستون عقب خودرو سرازیر شده است و چهره ای زیبا را به این خودرو داده است. نمای عقب نیز از نظر طراحی در هماهنگی کامل با سایر اجزای بدنه واقع شده است. طراحی داخل کابین نیز بسیار خوب صورت گرفته است و کابین ارگونومی بسیار خوبی دارد و در عین سادگی زیبا به نظر می رسد.

در نقطه مقابل تویوتا GT86 واقع شده است. این خودرو با توجه به این که در سال 2012 توسط تویوتا و سوبارو به بازار عرضه شد، از طراحی زیباتری بهره می برد. طراحی خارجی تویوتا GT86 بسیار زیبا است و کاملاً گویای ماهیت اسپرت این خودرو است و حتی بدون احتیاج به رانندگی با آن، می توانیم بفهمیم که با یک خودروی اسپرت تمام عیار طرف هستیم. طراحی بدنه این خودرو به عنوان یک خودروی اسپرت کوپه بسیار زیبا و جذاب است و استفاده از قطعاتی مانند چراغ های LED، خروجی های اگزوز دوگانه پوشیده شده با کروم به همراه دیفیوزر عقب در هرچه زیباتر شدن نمای ظاهری خودرو نقش به سزایی داشته اند. طبیعتاً GT86 با توجه به سال ساختش از آپشن های بیش تری بهره می برد که پرداختن به آن ها در این مقایسه لطف چندانی ندارد و بیش تر مقایسه از نظر پیشرانه و قوای حرکتی، مد نظر خواهد بود.

با این حال قوی ترین موتور به کار رفته در نسل پنجم سلیکا یک موتور 3SGTE است. این موتور مجهز به یک توربوشارژ با کد CT-20 است که در حالت عادی توان فراوری 262 اسب بخار قدرت در دور موتور 6200 و 340 نیوتن متر گشتاور را دارد و توان فوق العاده ای را به این خودرو می دهد. همچنین این خودرو در دو نسخه 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی و به صورت دیفرانسیل جلو و در نسخه GT به صورت دو دیفرانسیل عرضه شد. در این نسل ترمز های هر چهار چرخ نیز دیسکی هستند. در حالی که GT86 به یک پیشرانه 4 سیلندر (باکسر) 2 لیتری تنفس طبیعی مجهز است که می تواند حداکثر 200 اسب بخار قدرت در دور موتور 7000 و 205 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 6400 را فراوری کند و از طریق یک جعبه دنده 6 سرعته تیپ ترونیک، نیروی فراوری شده را به چرخ های عقب خودرو منتقل کند.

مقایسه تویوتا سلیکا نسل اول با فورد موستانگ ماچ وان 1969

سلیکا در سبک طراحی خود به شدت تحت تأثیر خودروهای اسپرت آن موقع مانند موستانگ و چلنجر قرار داشت. نسل اول سلیکا که در بین سال های 1970 تا 1977 فراوری شد را باید زیباترین و خاطره انگیز ترین نسل این خودروی دوست داشتنی دانست. چراغ های گرد دوتایی در جلو، کاپوت کشیده، سپر فلزی براق که از گوشه ها به سمت بالا کشیده شده بود و ارتفاع کوتاه سقف با طراحی رو به عقب از مهم ترین ویژگی های طراحی ظاهری این خودرو است. طراحان تویوتا با هدف شبیه سازی موستانگ، اقدام به فراوری نمونه فست بک سلیکا کردند که اتفاقاً به یکی از پرفروش ترین خودروهای بازار آن موقع تبدیل شد. کابین این خودرو نیز طراحی کلاسیک و خاطره انگیزی دارد. از امکانات این خودرو نیز کافی است بدانید که کولر این خودرو در آن موقع از آپشن های جذاب به شمار می رفت. در مجموع می توان طراحی تویوتا سلیکا را بسیار زیبا و جذاب دانست.

در نقطه مقابل فورد موستانگ ماچ وان 1969 که نسل اول این خودرو است واقع شده است. خودرویی که یکی از مدل های افسانه ای فورد لقب گرفت. موستانگ از نظر ظاهری یک خودروی قدرتمند و حجیم به نظر می رسد. خودرویی که در نمای جلویی چراغ های گرد و جلوپنجره احاطه شده با نوار کرومی و کاپوت کشیده به همراه دریچه هوای روی آن، چهره ای جذاب و تهاجمی به آن داده است. کابین این خودرو نیز حال و هوای خاصی دارد و داشبورد به شکل تعیینی تقسیم بندی شده است، یک قسمت روبه روی سرنشین جلو و قسمتی دیگر روبه روی راننده که صفحه کیلومتر خودرو را در خود جای داده است. در بخش میانی نیز رادیو و دریچه های تهویه کولر قرار دارند. جایگاه ها راحت هستند، اگرچه در ردیف عقب به دلیل سبک طراحی 2+2 همانند تویوتا سلیکا فضای زیادی وجود ندارد و نباید انتظار زیادی از جایگاه های ردیف عقب داشت.

پیشرانه این خودرو یک نمونه 351 اینچی مکعبی است که با کد Windsor شناخته می گردد و حجمی معادل با 5.8 لیتر دارد. این پیشرانه در حالت استاندارد می تواند 250 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور را فراوری کند. این خودرو در نسخه های جعبه دنده 3 سرعته و 4 سرعته دستی عرضه شده است. در حالی که تویوتا سلیکا از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر بهره می برد که با دو کاربراتور تغذیه می شد. موتور نسخه ST توانایی فراوری 113 اسب بخار قدرت را داشت و مدل GT نیز به دلیل بازنگری در سرسیلندر و اضافه شدن میل سوپاپ دوم به موتور، توانایی فراوری 124 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده به کار رفته در این خودرو نیز یک جعبه دنده 5 سرعته دستی است.

به وضوح تعیین است که فورد موستانگ قدرت و شتاب بیش تری را در مقایسه با تویوتا سلیکا فراهم خواهد نمود، ولی از طرفی نمونه های موجود در ایران آن کم تر است و البته قیمت بیش تر و هزینه نگهداری بالاتری را نیز می طلبد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: دیوار
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 8578

به "این خودروی نوستالژیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این خودروی نوستالژیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید