چرا دستفروشان کنار خیابان کارتخوان دارند اما پزشکان ندارند!؟

به گزارش بلاگ پو، مجله مهر عارف چراغی: این روزها مطب های خصوصی پزشکان و کلینیک های درمانی بیشتر از هر زمان دیگری مشتری دارند. پزشکانی که برای رونق مطب های خود دست به هر کاری میزنند؛ از تبلیغات در فضای مجازی و ورود به برنامه های تلویزیونی و خود را فوق تخصص و ماهر نشان دادن، گرفته تا ساخت کلیپ و تبلیغات در مجلات و بن های تخفیف در سایت های تخفیفی... اینها همه و همه نشان از رقابت سنگین میان پزشکان برای جذب مخاطب دارند.

چرا دستفروشان کنار خیابان کارتخوان دارند اما پزشکان ندارند!؟

در این میان اما پزشکانی هم هستند که تعرفه های ویزیت و اقدامات درمانی آنها در مطب هاش شخصی شان از زمین تا آسمان با تعرفه های اعلام گردیده از سوی وزارت بهداشت تفاوت دارد.

کارتخوان نداریم؛ خودپرداز داریم!

منشی مطب می گوید: 65 هزار تومان می گردد. ولی متاسفانه کارتخوان نداریم لطفا تشریف ببرید از جلوی در از خودپرداز بگیرید. این جملات و جمله های مشابه این را بارها و بارها در مطب ها شنیده ایم. این موضوع آنقدر رایج است که واکنش های زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشته است.

مطب ها و کلینیک های زیادی را چه در شهر تهران و چه در شهرهای دیگر می بینیم که هزینه ویزیت آنها از 60 هزار تومان آغاز می گردد و تا بیش از 100 هزار تومان هم بالا می رود و متاسفانه مراجعه نمایندگان نیز بدون هیچ گونه پرسشی این قیمت ها را قبول نموده و آن را حق مسلم پزشکان می دانند.

نکته عجیب تر اینکه طی ساهای اخیر در مطب پزشکان رایج گردیده برداشتن و یا قطع دستگاه کارتخوان است؛ در حالیکه در اکثر ساختمان های پزشکان، دستگاه های خودپرداز نصب گردیده است.

فرارهای مالیاتی عجیب و غریب

طبق آخرین مصوبه وزارت بهداشت و درمان سال 97 هزینه ویزیت هر پزشک عمومی 24 هزار و 500 تومان، ویزیت متخصص 38 هزار و 400 تومان و ویزیت فوق تخصص 47 هزار و 900 تومان در بخش خصوصی است.

با این حال موارد بسیاری دیده گردیده که پزشکان به این تعرفه ها پایبند نیستند. با وجود دستگاه کارتخوان در مطب ها و آنالیز گردش حساب آنها به راحتی می توان فهمید که یک پزشک چقدر هزینه ویزیت از بیمارانش دریافت می نماید. البته دیده گردیده که در برخی از مطب های خصوصی نیز که به خیال خودشان زرنگی می نمایند، ابتدا طبق تعرفه از بیمار با کارتخوان هزینه را دریافت نموده و مابقی هزینه را به صورت نقدی دریافت می نمایند!

اما برخی دیگر از پزشکان به طور کلی دستگاه های کارتخوان را برداشته و یا قطع می نمایند تا نه تنها از گردش حساب و تخلف در دریافت هزینه ویزیت فرار نمایند بلکه بتوانند به راحتی از زیر پرداخت مالیات نیز در بروند. باتوجه به برآورد دو سال پیش سازمان امور مالیاتی که توسط رئیس آن اعلام گشت، مالیات پزشکان 700 میلیارد تومان در سال است که تنها 150 میلیارد تومان آن پرداخت می گردد. این یعنی پزشکان سالانه چیزی در حدود 550 میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند.

این میزان از فرار مالیاتی وقتی جالب تر می گردد که بدانیم به طور متوسط برای احداث هر تخت بیمارستانی چیزی در حدود 500 میلیون تومان هزینه لازم است. یعنی در صورت تحقق کامل مالیات پزشکان می توان از محل درآمدهای آن 1000 تخت بیمارستانی جدید به نظام سلامت کشور افزود.

چند تجربه آشنا

مدتی قبل به مطب یکی از پزشکان معروف تهران برای دریافت وقت تماس گرفتم. هفته بعد وقتی از مطب برای هماهنگ کردن ساعت تماس گرفته گشت و منشی این مطب خصوصی گفت: فردا که تشریف آوردید 70 هزار تومان پول نقد همراه تان باگشت. علاوه بر این، در این کلینیک پوست و مو، برای دریافت هر نوع خدمات اضافی نیز می بایست وجه را نقدا بپردازید. این مبلغ می تواند تا چندین میلیون تومان هم برای هر بیمار بالا برود!

این ترفند برای فرار از مالیات آن هم توسط افرادی که ادعای برقراری عدالت و اصلاح امور کشور را دارند واکنش های زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشت. یکی از کاربران فضای مجازی در این رابطه نوشته است: من دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی بودم و ایشون استادمون بود به مطب ایشون رفتم، در رابطه با نرخ لیزر از منشی سوال کردم، دوسال پیش بعنوان مثال برای لیزر نرخ ایشون 1 میلیون و 200 بود، دست 800 و ... و تنها برای یک نوبت! منشی هم همیشه قبل روز قبل تماس میگیرن و تاکید میکنن که پول نقد همراه داشته باشید

کاربر دیگری گفت: سه سال پیش رفتم مطب این فرد. هرکس از اتاق بیرون می اومد، منشی می گفت بیا اینجا. آدرس یه داروخانه ای توی همون حوالی رو می داد و تاکید می کرد دارو رو از همون جا بگیرن. نه یکی دو نفرها!؟ همه. برای من یه پماد کورتون عادی تجویز نموده بود که همه جا گیر می اومد.

کاربر دیگری هم در واکنش به این رفتارها می گوید که موضوع فقط فرار مالیاتی نیست. موضوع چند برابر تعرفه پول دریافت هست که نقد می گیرند تا نتونین ازشون شکایت کنید. دیده گردیده که اگر پول خرد نداشته باشی میگن برو از خودپرداز پول بگیر

واکنش مجلس به نبود کارتخوان در مطب ها: گزارشی دریافت ننموده ایم

با وجود همه این تجربه ها، دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پی واکنش های اخیر کاربران مجازی اعلام نموده که تاکنون از سوی وزارت بهداشت یا دیگر سازمان های مربوطه گزارشی درخصوص خلأ قانونی در موضوع نبود کارتخوان در مطب های پزشکان به کمیسیون بهداشت مجلس ارسال نگردیده است تا این کمیسیون نسبت به تصویب قانون در این زمینه اقدام کند.

لازم به ذکر است در صورت مشاهده تخلف قیمتی، در مطب ها، کلینیک ها بیمارستان ها و حتی داروخانه ها می توانید با شماره 190 تماس بگیرید و شکایت خود را اعلام کنید.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: mehrnews.com
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 265

به "چرا دستفروشان کنار خیابان کارتخوان دارند اما پزشکان ندارند!؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا دستفروشان کنار خیابان کارتخوان دارند اما پزشکان ندارند!؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید