کرونا کود الاغ را هم گران کرد ، هر کیلو 150 هزار تومان!

به گزارش بلاگ پو، بازار داروهای گیاهی غیرمرتبط با بیماری کرونا در تهران داغ شده است. این روزها ویدئوهای زیادی در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده که سیر و زنجبیل را به عنوان داروهای پیشگیری کننده از کرونا معرفی می نماید. داروهای تجویزی تأییدنشده، به این سه قلم ماده خوراکی محدود نمی گردد و حتی اسفند و عنبرنسارا یا همان کود الاغ به عنوان داروی استنشاقی معرفی می شوند.

کرونا کود الاغ را هم گران کرد ، هر کیلو 150 هزار تومان!

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه شهروند، تجویزهای غیرکارشناسی حسابی بازار اقلامی همچون سیر و زنجبیل، مرکبات و حتی کود الاغ ماده را داغ نموده است، به گونه ای که اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار می گوید که این اقلام پرفروش ترین اقلام میوه و تره بار در هفته گذشته بوده اند. از آن سمت بازار فروش اسفند و عنبرنسارا در سایت هایی مانند دیوار گل نموده است.

  • فروش کود الاغ ضد کرونایی

این روزها همه چیز تحت تأثیر کروناست. از روز شنبه هفته گذشته که رسما خبر شیوع کرونا در ایران اعلام شد، پزشکان و کارشناسان بهداشت یکی از راه های مهم مقابله با کرونا را تقویت سیستم دفاعی بدن اعلام کردند.در این میان اخبار ویدیوهای تأییدنشده ای در فضای مجازی گل کرد که عده ای مصرف خوراکی هایی مانند سیر و زنجبیل را پادزهر کرونا معرفی می کردند و همین مسأله باعث شد در عرض چندساعت قیمت مرکبات و سیر و زنجبیل افزایش صددرصدی پیدا کند. این محصولات در روزهای اخیر علاوه بر افزایش قیمت کمیاب هم شدند، چون مردمان زیادی برای تهیه آنها مقابل میوه فروشی ها صف کشیدند.

در این اوضاع بلبشو، مسئولان هم مدام از کنترل قیمت ها و برخورد با گران فروشان حرف زدند که البته تا امروز هنوز قیمت ها به روال سابق برنگشته اند.در سایت دیوار با آگهی های متعددی برای فروش عنبرنسارا روبرو می شوید. هرکیلوگرم کود الاغ در سایت دیوار بین 75 تا 150 هزار تومان برای فروش گذاشته شده است. در یکی از این آگهی ها گفته شده که کودها متعلق به الاغ جوان و ماده است که خاصیت ضدعفونی قوی تری دارد و از طالقان برای مشتریان ارسال می گردد. در آگهی دیگری کود الاغ در بسته های 300 گرمی بسته بندی شده است و هر بسته 300 گرمی 50 هزار تومان فروخته می گردد. هرکیلوگرم اسفند هم که تا پیش از این در بازار تهران حدود 10 تا 12 هزار تومان فروخته می شد، حالا به کیلویی 25 تا 30 هزار تومان رسیده است.

  • بازار داغ لیمو و سیر و زنجبیل

تا قبل از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران هر کیلو لیموترش سنگی در بازار مصرف 6 هزار و 500 تومان تا 10 هزار تومان به فروش می رسید، اما قیمت این محصول در روزهای اخیر بین 50 تا 60 هزار تومان افزایش داشته است. قیمت هرکیلوگرم لیموترش معمولی هم که تا پیش از شیوع کرونا بین 8 هزار و 600 تا 12 هزار تومان بود، درحال حاضر در میادین میوه و تره بار کیلویی 18 هزار تومان و در سطح شهر تا کیلویی 25 هزار تومان فروخته می گردد.

قیمت پرتقال که قبلا بین 2 هزار و 500 تا 3 هزار و 900 تومان بود، درحال حاضر به حدود دوبرابر رسیده و هرکیلوگرم پرتقال بین 7 تا 7 هزار و 500 تومان به فروش می رسد. قیمت هر کیلوگرم سیر خشک نیز به قیمت های متفاوتی مانند 40 هزار تا 50هزار تومان به فروش می رسد، درحالی که تا پیش از شیوع کرونا و افزایش درخواست مردم قیمت آن بین 10 تا 15 هزار تومان بود.قیمت هر کیلوگرم زنجبیل تازه نیز که پیش از این به قیمت 40 تا 45 هزار تومان به فروش می رسید، براساس مشاهدات عینی خبرنگار شهروند به 80 هزار تومان افزایش یافته است و برخی از فروشندگان در فروشگاه های اینترنتی قیمت این محصول را 90 هزار تومان اعلام نموده اند؛ البته زنجبیل در برخی از نقاط تهران هم حتی با قیمت 130هزار تومان هم به فروش می رسد.

در این بین قیمت میوه هایی مثل نارنگی، پرتقال و لیموشیرین هم در روزهای اخیر جهش قابل توجهی پیدا نموده اند و جالب آنکه جهش قیمت خوراکی های حاوی ویتامین ث فقط به مرکبات محدود نشده و حتی قرص های ویتامین ث در داروخانه ها کمیاب شده اند.

  • گران می خریم و گران می فروشیم

یک میوه فروش در این باره به شهروند می گوید: این روزها بار اقلامی مثل لیموترش، لیموشیرین و زنجبیل زودتر از هرچیز دیگری تمام می گردد. روزی دوبار به میدان می رویم و بار می آوریم اما به فاصله دوساعت همه چیز تمام می گردد. برخی هم از ترس کمبود این خوراکی ها، بیشتر از نیازشان خرید می نمایند و با اینکه این اقلام خیلی گران شده، اما مشتریان زیادی داریم. یک میوه فروش دیگر درباره افزایش قیمت ها به خبرنگار شهروند می گوید: مردم هم اعتراض می نمایند، هم خرید می نمایند؛ درصورتی که ما مسئول این گرانی نیستیم. خودمان هم از میدان گران می خریم و مجبوریم گران بفروشیم. در این گونه مواقع متأسفانه فروشنده متهم اصلی شناخته می گردد؛ چراکه مردم برای خرید کالا با فروشندگان روبرو اند، اما حقیقت این است که ما هم محصولات را از مبدأ گران می خریم، حتی در برخی مواقع مثل الان که قیمت کالا خیلی افزایش داشته، سود مصوب را در کمترین حد ممکن اعمال می کنیم.

در این میان بسیاری از میوه فروشان روی میوه هایی مانند لیموترش و لیموشیرین واژه ضدکرونا را نصب نموده اند و با این عنوان این میوه ها را به قیمت های نجومی می فروشند. با این حال شیوع سریع کرونا در ایران تا حدی مردم را تحت فشار روانی قرار داده است که مغازه داران می گویند که فروش این اقلام با وجود قیمت بالا، زیاد است و مردم برای خرید این اقلام صف می کشند. این موضوع درحالی رخ می دهد که مدیران وزارت کشاورزی به رسانه ها می گویند فراوری میوه درکشور به اندازه کافی است، به ویژه سال جاری میزان بسیار زیادی مرکبات و همین حدود سیب درکشور فراوری شده است که اینها میوه غالب ایام عید هستند، اما آنچه قیمت ها را بدون حساب و کتاب بالا می کشد، عدم نظارت بر بازار است.مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه چرا قیمت میوه ها در بازار بالاست، می گویند که ما مسئول فراوری هستیم و قیمت هیچ ارتباطی به ما ندارد. مسئولان وزارت صمت هم تا به امروز واکنشی در این باره نشان نداده اند. نظارت ضعیف است

در این میان خرده فروشی های سطح شهر معتقدند که گرانی اقلام موسوم به ضد گرونا از میدان مرکزی میوه و تره بار رقم خورده است. اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران، با اشاره به افزایش قیمت بی رویه چند قلم محصولات کشاورزی در پی شیوع بیماری کرونا گفت: پیشنهاد مشخص قیمت مصوب برای زنجبیل، سیر و لیموترش داده ایم. او به ایلنا گفته است: علت افزایش افسارگسیخته قیمت این محصولات، افزایش تقاضای مصرف درپی شیوع بیماری کروناست و سیر و لیموترش به پرمتقاضی ترین محصولات کشاورزی این روزها تبدیل شده اند و در نتیجه افزایش تقاضا موجب شد تا شاهد افزایش بی رویه قیمت آنها در سطح بازار باشیم. کارگر با اشاره به اینکه خرده فروشی ها اجازه دارند هریک از محصولات را با افزودن 35 درصد سود به مصرف نماینده برسانند، گفت: کنترل قیمت باید از عمده فروشی ها انجام گردد و منطق عمده فروشی ها برای افزایش قیمت، افزایش تقاضاست؛ درحالی که این امر با توجه به موجودی بازار و شرایط حاکم بر جامعه قابل پذیرش نیست.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 20947

به "کرونا کود الاغ را هم گران کرد ، هر کیلو 150 هزار تومان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا کود الاغ را هم گران کرد ، هر کیلو 150 هزار تومان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید