پیگیری ثبت آیین مغفول 400 ساله در فهرست آثار ناملموس

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران/همدان مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد از پیگیری ثبت آیین جشن شکرگزاری برداشت محصول تالاب پیرسلمان به عنوان اثر ناملموس در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

پیگیری ثبت آیین مغفول 400 ساله در فهرست آثار ناملموس

کامران اکبری شایگان در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: هر ساله در اواخر فصل تابستان با آغاز ماه مهر آیین جشن شکرگزاری برداشت محصول در کنار تالاب پیرسلمان با حضور اهالی پیرسلمان در کنار تالاب باشکوه هر چه بسیار انجام می گیرد که به همین دلیل قصد داریم در سال جاری این آیین با قدمت 400 ساله مغفول را با پیگیری های لازم به عنوان آثار ناملموس ملی کشور ثبت کنیم.

وی اضافه کرد: برای ثبت این آیین در آثار ناملموس کشور در سال جاری با برگزاری جشن و دعوت از کارشناسان مربوطه فیلمبرداری و گزارش های مراسم توسط این کارشناسان تهیه و برای ثبت و تأیید به تهران ارسال خواهد شد.

اکبری شایگان با بیان اینکه برای پیگیری ثبت مراسم آیینی شهرستان در فهرست آثار ناملموس کشور معرفی آنها از طریق مردم ضرورت دارد، شرح داد: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی اصلی حفظ، نگهداری، ثبت و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی بوده و برای اینکه هویت فرهنگی و تاریخی این مرز و بوم دستخوش آسیب نشده و در کوره راه زمان به بوته فراموشی سپرده نشود، همکاری مردم در این راستا از نقش مؤثری برخوردار است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر غذای آش خیار اسدآباد در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده و قصد داریم علاوه بر پیگیری جشن شکرگزاری برداشت محصول تالاب پیرسلمان نسبت به پیگیری ثبت رسیدن پخت نان سنتی و کلره محلی چشمه قنداب در فهرست آثار ناملموس کشور اقدام کنیم.

به گزارش خبرنگاران، آیین زیبای جشن شکرگزاری برداشت محصول تالاب پیرسلمان از جمله آیین های با قدمت 400 ساله بوده که هر ساله در اواخر تابستان با انتها برداشت گندم در کنار تالاب طبیعی پیرسلمان با حضور اهالی پیرسلمان برگزار می شود و بسیاری از مردم از این آیین بی خبر هستند و به طور قطع ثبت این آیین های زیبا در فهرست آثار ناملموس کشور از فراموشی آنها جلوگیری خواهد کرد.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 24858

به "پیگیری ثبت آیین مغفول 400 ساله در فهرست آثار ناملموس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیگیری ثبت آیین مغفول 400 ساله در فهرست آثار ناملموس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید