وزیر کشور: تفاهم نامه ایران و عراق به برگزاری باشکوه تر اربعین یاری می نماید

به گزارش بلاگ پو، وزیر کشور گفت: تفاهم نامه ایران و عراق گام مهمی در جهت گسترش همکاری های امنیتی، مرزی، مبادلات تجاری و همچنین برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم اربعین خواهد بود.

وزیر کشور: تفاهم نامه ایران و عراق به برگزاری باشکوه تر اربعین یاری می نماید

به گزارش خبرنگاران، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در دیدار با یاسین الیاسری، همتای عراقی خود ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، به همکاری های خوب و روابط سازنده دو کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد: این روابط بسیار موثرتر ادامه یابد.

او اضافه نمود: روابط ایران و عراق قلبی، اعتقادی، ایمانی، فرهنگی و تاریخی است و امیدوارم دو کشور در کنار هم جهت رشد، تعالی، صلح و توسعه را طی نمایند.

وی با اشاره به کوشش دشمنان و نیروهای خارجی در منطقه برای برهم زدن صلح و ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه و همچنین وحدت کشورهای مسلمان، اظهار داشت: سیاست ایران همیشه بر ایجاد صلح و همکاری و وحدت کشورهای مسلمان است. روابط ایران با سایر کشورها بر پایه رعایت منافع و مصالح و احترام متقابل به کشورها و استقلال آنهاست.

رحمانی فضلی اضافه نمود: پس از فروپاشی رژیم صدام همیشه در کنار دولت عراق بودیم و از هیچ یاریی در این جهت دریغ نکردیم. در حوزه مبارزه با تروریسم به ویژه داعش نیز از همه ظرفیت های خودمان استفاده کردیم و الحمدلله عراق به ثبات نسبی رسیده است و اکنون صندلی خوبی در معادلات منطقه ای و بین المللی دارد.

وزیر کشور با قدردانی از اقدامات دولت عراق در مورد برگزاری باشکوه مراسم اربعین، گفت: موضوع اربعین را مسأله شیعه و سنی یا فارس و عرب نمی دانیم و امیدواریم این نهضت عظیم انسانی را با گرامی داشتی مناسب، به الگوی جهانی بدل کنیم. جهان از این حرکت عظیم که در مدت 20 روز چندین میلیون زائر یک جا جمع می شوند، در تعجب است.

وی اشاره نمود: بیش از دو میلیون زائر از ایران ظرف مدت 20 روز با همکاری دولت عراق و با تأمین امنیت و امکانات و حمل و نقل به زیارت اباعبدالله می روند. در این چهار، پنج سال اخیر که وزارت کشور متولی موضوع اربعین در کشور بود، شرایط بسیار بهتر از سال های اول شده است و اصلاً قابل مقایسه با آن موقع نیست. همچنین اکنون امنیت بهتر با زیرساخت های مناسب و خدمت بهتری ارائه می گردد و این مراسم در امنیت و آرامش کامل برگزار می گردد.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به همکاری های دو کشور در مورد مباحث مرزی، امنیت مرز و بازارچه های مرزی توضیح داد: باید همکاری ها گسترش یابد و طرف عراقی هم بیش از پیش بر کنترل مرز و تردد غیرقانونی در مرز مشترک دو کشور نظارت کند. نگاه ایران این است که دو طرف در مناطق مرزی تبادلات مالی، تجاری و بازرگانی داشته باشند. سهولت در تردد از مرز، ثبات قوانین و مقررات و تسهیل در امور تجار و بازرگانان از مواردی است که می تواند در این جهت یاری نماینده باشد.

در ادامه این دیدار یاسین الیاسری، وزیر کشور عراق ضمن اشاره به این که نخست وزیر عراق بر برقراری بهترین رابطه با ایران در همه زمینه ها تاکید دارد، گفت: دولت و ملت عراق حمایت ها و یاری ایران در زمان حمله وحشیانه داعش را فراموش نخواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران یاری زیادی در جهت نابودی داعش کرد که جای تقدیر دارد.

الیاسری نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه را برجسته دانست و گفت: ایران همیشه سعی نموده است کشورهای اسلامی را با یکدیگر متحد کند و این موضوع دلیل اصلی هجمه ها و فشارهای دشمنان علیه ایران است.

وزیر کشور عراق تأکید کرد: عراق به جد به دنبال گسترش همکاری ها در همه زمینه ها با ایران است.

وی موضوع اربعین را یکی از اهداف سفر خود به ایران برشمرد و ادامه داد: با اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته، سال جاری مراسم اربعین بهتر از هرسال برگزار خواهد شد.

الیاسری با بیان این که سال گذشته نمونه موفقی از همکاری ها و هماهنگی های دو کشور در راستای برگزاری مراسم اربعین بود، گفت: با تصمیم دولت عراق سال جاری ویزا رایگان صادر می گردد و پاسپورت ها به جای ویزا، صرفا در مرز مهر خواهند شد که این امر می تواند موجب تسهیل سفر زائران حسینی (ع) گردد و همچنین با بازگشایی مرز خسروی نیز از بار ترافیکی مرزهای دیگر کاسته خواهد شد و تردد زائران روان تر می گردد.

در خاتمه این دیدار، وزرای دو کشور ایران و عراق تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 10847

به "وزیر کشور: تفاهم نامه ایران و عراق به برگزاری باشکوه تر اربعین یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر کشور: تفاهم نامه ایران و عراق به برگزاری باشکوه تر اربعین یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید