ماجرای یک شرکت انگلیسی که از سقوط بی سابقه بهای نفت سود هنگفتی برد؟

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران : در نگاه کلی این گونه به نظر می رسد روزی که قیمت نفت در ماه گذشته منفی شد، احتمالا بدترین و سیاه ترین روز در این صنعت بود.

ماجرای یک شرکت انگلیسی که از سقوط بی سابقه بهای نفت سود هنگفتی برد؟

به گزارش خبرنگاران شاید این فرضیه تا حد بسیار زیادی درست باشد، اما نه برای همه فعالان بازار. در حالی که بسکمک از معامله گران بازار نفت با نزدیک شدن به اتمام زمان سررسید قراردادهایشان در آوریل، به دلیل ترس از زیان دهی گسترده تر و عدم توان تحویل دریافت فیزیکی نفت، بسکمک از این قراردادها را با ارقام زیر صفر در بازار به فروش می رساندند، فرصت بی نظیری را برای یک شرکت تجاری خوش شانس رقم زدند.

به گزارش بلومبرگ، شرکت بی بی انرژی با دارا بودن فضای کافی برای ذخیره نفت اقدام به خرید 250 هزار بشکه نفت خام آمریکا در بحبوحه سقوط قیمت ها در روز فاجعه آمیز 20 آوریل کرد. به گفته کارشناسان، گرچه مشخص نیست این شرکت دارایی نفت خود را آن روز در چه قیمتی خریداری کرده و آیا آن را پس از آن به فروش رسانده یا خیر، اما این معامله بزرگ می تواند ثروت هنگفتی برای بی بی انرژی به همراه داشته باشد. با توجه به این موضوع که سه شنبه هفته جاری سررسید ماه ژوئن نفت وست تگزاس اینترمدییت به پایان می رسد، برخی بازیگران بازار نفت نگران وقوع دوباره اتفاقات ماه گذشته هستند. در این راستا، مهم ترین رگولاتور بازارهای کالایی آمریکا روز پنج شنبه به بازارهای سرمایه و کارگزاری ها هشدار داده است که باید خود را برای نوسانات احتاقتصادی نفت و قیمت گذاری منفی در برخی قراردادها آماده کنند و این احتمال وجود دارد که یک ماه پس از منفی شدن قیمت ها، این اتفاق بار دیگر روی دهد.

اما از سوی دیگر دیدگاه های متضادی نیز در این باره وجود دارد که احتمال ورود به محدوده قیمتی منفی برای سررسید تحویل فیزیکی نفت در ماه ژوئن را تا حد زیادی منتفی می دانند و معتقدند اتفاقات ماه گذشته قرار نیست بار دیگر در این ماه تکرار شوند. کاهش محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و بازیابی حداقلی تقاضا در بازار و تفاوت رفتار فعالان بازار در مواجهه با سررسیدها از جمله استدلال های این گروه از تحلیلگران بازار نفت است که قیمت های منفی در هفته جاری را تا حد زیادی نامحتمل می دانند.

فرصت شناسی تجاری بی بی انرژی

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در لحظاتی که بسکمک با نزدیک شدن به زمان انقضای سررسیدهای ماه مه به دنبال نجات و حفظ حاشیه سود خود بودند، به گفته یک منبع آگاه شرکت بی بی انرژی به عنوان یک شرکت میان رده و نه چندان بزرگ تجاری در لندن، سررسیدهای آینده مربوط به 250 هزار بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت را که تحویل فیزیکی آنها برای ماه مه بود خریداری کرد. خرید 250 هزار بشکه ای این شرکت در روزی رقم خورد که معاملات آینده نفت خام وست تگزاس اینترمدییت روی قیمت منفی 37 دلار و 63 سنت بسته شد.

طبق گفته این منبع آگاه نقطه رجحان مهم شرکت بی بی انرژی نسبت به سایر مشتریان در بازار، داشتن فضای در دسترس برای ذخیره سازی و نگهداری نفت خام خریداری شده بوده است، آن هم در روزهایی که خریداران و شرکت ها در آمریکا با مشکل نداشتن مکانی برای انبار و ذخیره سازی نفت رو به رو بودند.

آن چنان که نایمکس گزارش کرده است این شرکت انگلیسی حدود 10 درصد از حجم 43/ 2 میلیون بشکه نفتی را که در نهایت به صورت فیزیکی در ماه مه تحویل داده شد در روز سقوط تاریخی قیمت نفت خریداری کرده است. ماه گذشته، هنگامی که سررسید معاملات آینده نفت وست تگزاس اینترمدییت در حال منقضی شدن بودند، بسکمک از سرمایه گذاران متوجه شدند در حالی که جایی برای ذخیره سازی در اختیار ندارند، احتمالا مجبور خواهند شد قراردادهای خود را به صورت فیزیکی تحویل بگیرند و این امر عامل غلبه ترس بر بازار شد و قیمت هر بشکه نفت تا حدود منفی 38 دلار سقوط کرد. صندوق ها و کارگزاری های زیادی به همین علت در معرض زیان های گسترده قرار دریافتد. بسکمک از صندوق ها از جمله صندوق های نفتی قابل معامله در بورس از زمانی که ارزش سررسیدهای نزدیک پایین آمده است، تمایلی به حفظ آنها ندارند. کارگزاری ها نیز به مشتریان اعلام کرده اند از این پس برای سررسیدهای نزدیک پوزیشن های جدید باز نخواهد شد.

از ماه مارس سرمایه گذاران به شکل فزاینده ای بر موجودی تاسیسات ذخیره سازی نفتی کوشینگ در اکلاهاما که محل اصلی تحویل فیزیکی نفت معاملات آینده است متمرکز شده اند، چرا که بیم آن دارند تا پر شدن انبارها و ذخایر نفتی این منطقه منجر به بحران قیمتی جدیدی در بازار شود. البته پیشینه مسائل ذخیره سازی و نگهداری نفت نیز از دو جنبه قابل بررسی است. ابتدا اینکه همزمان با شکست توافق اوپک پلاس و رقابت عربستان سعودی و روسیه در افزایش بی محابای تولید نفت، جنگ قیمتی به سرعت در بازار بالا گرفت. پس از آن نیز گسترش دامنه شیوع ویروس کرونا اقتصاد را فلج کرد و تقاضا برای سوخت را کاهش داد. تاثیر این چالش ها هنگامی که قیمت ها در بازار فرو ریخت خود را در بالاترین سطح نشان داد.

دقیقا معلوم نیست در روز منفی شدن قیمت نفت چه کسانی بقیه نفت موجود در بازار را خریداری کردند، اما جزئیات درباره معامله گرانی که به دنبال خلاص شدن از مخمصه بودند در حال مشخص شدن است. معمولا تنها بازیگران حرفه ای بازار، به ویژه کسانی که توان تحویل گیری فیزیکی نفت را دارند سررسیدهای معاملات آینده خود را تا روزهای پایانی منقضی شدن قراردادها که با کاهش حجم های درخواستی و افزایش نوسانات همراه است، نگه می دارند.

بلومبرگ در گزارش خود اشاره می کند که میزان هزینه دقیق شرکت بی بی انرژی برای خرید این میزان نفت کماکان نامشخص است، یعنی رقم دقیقی که برای خرید هر بشکه نفت در آن روز پرداخت شده و اینکه آیا هنوز نفت خریداری شده را نگهداری می کند یا خیر، سوالاتی بی پاسخ در این معامله است. اما آنچه واضح است تجارت به موقع شرکت بی بی انرژی این شرکت را در زمره یکی از برندگان اصلی سقوط قیمت نفت قرار داد.

بی بی انرژی که به مدت 4 سال است وارد بازار نفت ایالات متحده آمریکا شده است، یکی از بازیگران نسبتا جدید این بازار محسوب می شود. این شرکت تجاری فعالیت خود را از سال 1937 و در لبنان با تجارت آسفالت و غلات آغاز کرد اما پس از آن وارد بازار تجارت نفت شد. بر اساس آمار منتشر شده در وبگاه بی بی انرژی، این شرکت سالانه در تجارت 20 میلیون تن نفت خام و محصولات نفتی دخیل است.

سه شنبه قیمت منفی می شود؟

با نزدیک شدن به پایان سررسید ماه ژوئن نفت خام آمریکا در روز سه شنبه، رگولاتور معتبر بورس های کالایی از احتمال منفی شدن بهای نفت در این روز خبر داده و از فعالان بازار خواسته از دارایی های خود محافظت کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیسیون معاملات قراردادهای آینده کالایی ایالات متحده (CFTC)، که یک آژانس فدرال نظارت بر قراردادهای معاملات آینده است در نامه ای اظهار داشت که اپراتوارهای معاملات و کارگزاری ها برای محافظت از بازار در برابر تقلب و برای حفاظت از مشتریان باید در بازار مداخله کنند. این کمیسیون در نامه خود اذعان می کند که به دلیل نوسانات غیرمنتظره شدید در بازار و قیمت گذاری های منفی برای سررسید های تحویل فیزیکی نفت وست تگزاس اینترمدییت در ماه مه 2020 این توصیه نامه را منتشر کرده است.

سررسید قراردادهای تحویل فیزیکی نفت وست تگزاس اینترمدییت در ماه ژوئن در هفته جاری منقضی خواهند شد و دارندگان این سررسیدها موظفند تا ماه آینده در هاب کوشینگ اوکلاهاما نفت خریداری شده را به صورت فیزیکی تحویل بگیرند، اما با توجه به میزان تقاضای پایین در بازار، بنگاه های اقتصادی که این سررسیدها را در دست دارند به دنبال خریدارانی هستند که بتوانند نفت را به طور فیزیکی تحویل بگیرند.

این کمیسیون آمریکایی بر این باور است که بازارهای نفتی به قوانینی نیاز دارند که به آنها اختیار اضطراری انحلال یا انتقال پوزیشن های باز در یک سررسید را اعطا کند یا در صورت لزوم معاملات یک سررسید را متوقف کنند. در ادامه این نامه آمده است که کارگزاری ها باید با رصد حساب های مشتریان اطمینان حاصل کنند که آنها به صورت پیش فرض در پوزیشن ها قرار نمی گیرند یا زیر سطح اولیه حاشیه سود قرار ندارند.

سی ام ای گروپ، اپراتور مبادلاتی معاملات آینده نفت آمریکا پیش تر اعلام کرده بود که بازارها به همان شکلی که طراحی شده اند و حتی هنگامی که معاملات در قلمرو منفی قیمتی قرار گرفته باشند ادامه خواهند یافت. پس از نامه کمیسیون، سی ام ای فعلا موضع سکوت را در پیش گرفته و در این باره اظهار نظری نکرده است.

با این وجود، بسکمک از تحلیلگران عوامل بنیادی و تکنیکال بازار را در وضعیتی نمی بینند که اتفاق ماه قبل دوباره تکرار شود. وارن پترسون، استراتژیست ارشد گروه آی ان جی معتقد است که شاید در ابتدا احساس می شد در سررسیدهای ماه ژوئن سقوط و ریزش احتاقتصادی شدیدتری را تجربه خواهند کرد، اما تغییرات زیادی در این مدت رخ داده است. در ابتدای امر، فرایند انبارسازی نفت طی مدت اخیر در هاب کوشینگ کند تر شده است و در عین حال شاهد سیگنال های اولیه ای مبنی بر بهبود تقاضا دریافت شده است. علائم بازیابی تقاضا در بازار را آشکارا می توان با افزایش نرخ فعالیت پالایشگاه ها در آمریکا و افزایش جزئی تقاضا برای بنزین مشاهده کرد. همچنین در بخش عرضه نیز تعدادی از تولیدکنندگان آمریکایی تولید خود را به شدت کاهش داده اند که برخی از این کاهش ها از ابتدای ماه مه آغاز شده اند. با بهبود تدریجی تقاضا و کاهش تولید و عرضه در ایالات متحده، قاعدتا طی هفته ها و ماه های آینده موجودی نفت انبارهای ذخیره سازی آمریکا کاهش می یابد و این امر خود احتمال منفی شدن قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت را از چشم انداز دور خواهد کرد.

فیل فلین، تحلیلگر ارشد گروه پرایس فیوچرز شیکاگو هم در این باره به خبرگزاری رویترز می گوید توصیه نامه کمیسیون معاملاتی قراردادهای آینده کالایی ایالات متحده به شرکت ها کمک می کند تا برای جلوگیری از فاجعه مجدد قیمتی در بازار نفت بهتر آماده شوند، هر چند او شانس چندانی برای منفی شدن قیمت نفت در بازار قائل نیست.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 26480

به "ماجرای یک شرکت انگلیسی که از سقوط بی سابقه بهای نفت سود هنگفتی برد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای یک شرکت انگلیسی که از سقوط بی سابقه بهای نفت سود هنگفتی برد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید