عوارض مخلوط کردن مواد ضدعفونی با شوینده ها ، بهترین شیوه گندزدایی منازل

به گزارش بلاگ پو، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ضمن تشریح روش های مناسب گندزدایی سطوح در منازل، گفت: مخلوط کردن مواد شوینده و ضدعفونی کننده ها نه تنها خاصیت سمی برای فرد و محیط ایجاد خواهد نمود، بلکه می تواند خاصیت ضدعفونی کنندگی خود را نیز از دست داده و عوارض سختی برای فرد بر جای بگذارد.

عوارض مخلوط کردن مواد ضدعفونی با شوینده ها ، بهترین شیوه گندزدایی منازل

مهندس محسن فرهادی در گفت وگو با خبرنگاران، با تاکید بر رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط در روزهای شیوع کروناویروس، گفت: شست وشوی دست ها با آب و صابون بویژه پس از بازگشت به منزل از نکات بسیار مهم است. استفاده از آب ژاول یا وایتکس برای گندزدایی سرویس بهداشتی، حمام، نقاطی از ساختمان که دچار خوردگی نمی گردد می تواند مناسب باشد و خانواده ها از آن استفاده نمایند.

وی درخصوص راه های گندزدایی سطوح، اضافه کرد: استفاده از وایتکس به گونه ای که به ازای هر یک قسمت وایتکس، 99 قسمت آب در نظر بگیرند، مناسب است. یعنی به ازای یک لیوان وایتکس باید از 99 لیوان آب برای رقیق کردن آن استفاده نمایند. توجه نمایند که سیستم تهویه محیط هنگام کار با وایتکس روشن باشد و خود شخص نیز برای جلوگیری از آسیب های پوستی از دستکش استفاده کند.

فرهادی برای گندزدایی سایر سطوح استفاده از الکل را پیشنهاد داد و گفت: استفاده از الکل معمولی به نسبت دوسوم به یک سوم مناسب است؛ الکلی که معمولا از داروخانه ها خریداری می کنیم 96درجه الکلی دارد که این درجه خاصیت ضدعفونی نمایندگی ندارد؛ به همین دلیل باید رقیق گردد. اگر در نظر بگیریم یک لیتر الکل 96 درجه خریداری نموده ایم باید حدود 700 سی سی آب به آن اضافه کنیم تا الکل 70 درجه فراوری گردد که مناسب گندزدایی میز ناهارخوری، کابینت ها، گوشی موبایل، کارت های بانکی و... است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ ماده شیمیایی ضدعفونی نماینده را نباید با مواد شوینده مخلوط کرد، ادامه داد: مخلوط کردن مواد شوینده و ضدعفونی نماینده ها نه تنها خاصیت سمی برای فرد و محیط ایجاد خواهد نمود بلکه می تواند خاصیت ضدعفونی نمایندگی خود را نیز از دست داده و عوارض سختی برای فرد بر جای بگذارد.

فرهادی در ادامه با بیان اینکه الکل صنعتی یا متانول خاصیت ضدعفونی نمایندگی به مراتب کمتری نسبت به اتانول دارد، اظهار کرد: مواد سمی متانول از راه پوست جذب بدن می گردد. توصیه می کنیم مردم از متانول استفاده ننمایند تا عوارض کمتری متوجه آنان باشد.

وی ضمن ابراز امیدواری برای گذر پیروز از این ایام، اظهار داشت: جدا کردن لباس بیرون و داخل منزل از آن جهت که جلوی آلودگی فرش، مبلمان و... را بگیریم، بسیار مهم است و در صورت رعایت این موضوع نیازی نیست به طور مداوم به فکر گندزدایی سطوح یاد شده باشیم.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 21891

به "عوارض مخلوط کردن مواد ضدعفونی با شوینده ها ، بهترین شیوه گندزدایی منازل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض مخلوط کردن مواد ضدعفونی با شوینده ها ، بهترین شیوه گندزدایی منازل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید