عراقچی: می توانستیم از برجام خارج شویم اما تصمیم گرفتیم به دیپلماسی فرصت بدهیم

به گزارش بلاگ پو، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با یک رسانه چینی تأکید کرد که ایران می توانست پس از خروج آمریکا از برجام، این توافق را ترک کند اما تصمیم گرفت که به دیپلماسی فرصت بدهد.

عراقچی: می توانستیم از برجام خارج شویم اما تصمیم گرفتیم به دیپلماسی فرصت بدهیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با شبکه چینی سی.جی.تی.ان (CGTN) توضیح داد که اگر ایران می توانست همزمان با خارج شدن آمریکا از برجام در ماه مه سال 2018 (اردیبهشت ماه 97) از این توافق خارج گردد، اما تصمیم گرفت به دیپلماسی و حفظ توافق فرصتی دیگر بدهد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که جدیدترین شرایط توافق هسته ای ایران چگونه است، بیان نمود: همان طور که می دانید، توافق، از زمان خروج آمریکا از برجام، در هشتم ماه مه سال2018، اوضاع خوبی ندارد. با خروج آمریکا از برجام، کشورهای باقی مانده در آن که روسیه، چین و سه کشور اروپایی[ فرانسه، آلمان و انگلیس] هستند، از ما خواستند که در توافق بمانیم و آن ها نیز راهکارهایی کاربردی برای ادامه دادن همکاری با اقتصادی با ایران پیدا خواهند کرد که به ایران اجازه می دهد از منافع توافق بهره مند گردد. ما باور داریم که چین و روسیه تا حدی در کوشش هایشان پیروز بوده اند اما آن سه کشور اروپایی کاملا در اجرای تعهداتشان و پیدا کردن راهکارهای کاربردی برای ادامه یافتن تجارت با ایران، ناپیروز بوده اند. آن ها در چارچوب بیانیه ای که پس از نشست وزیران برجام صادر شد به ما وعده دادند و خود را در یازده عرصه مختلف از جمله بانکی، تجاری، حمل ونقل و بیمه متعهد کردند تا طبق وعده شان، راهکاری کاربردی بیابند، اما نتوانستند. تنها راهکاری که بر سر آن به نتیجه رسیده اند، سازوکاری اقتصادی به نام اینستکس است که هنوز اجرایی نشده است .

او ادامه داد: ایران، یک سال کامل به آن ها فرصت داد تا تعهداتشان را اجرا نمایند اما اجرایی نشد. بنابراین در هشتم ماه مه امسال، ما تصمیم گرفتیم که از مکانیسم ماشه در توافق استفاده کنیم و احقاق حقوقمان را به عنوان راهکاری استفاده کنیم. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که تعهداتمان را کاهش دهیم که بر اساس پاراگرف 36 برجام کاملا حق آن را داشتیم؛ اگر طرف دیگر تعهداتش را اجرا نکند، ایران می تواند به کلی یا به طور جزئی، از اجرای تعهداتش بکاهد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که به طور جزئی آن را انجام بدهیم و گام هایی تدریجی برای کاهش تعهداتمان برداریم تا به آن ها و به دیپلماسی باز هم فرصتی بدهیم تا برای این[وضع] راهکاری پیدا گردد .

عراقچی در شرح این که ایران با کاهش تعهداتش برجامی اش، می خواهد چه پیغام هایی را منتقل کند، گفت: پیغام این است که ما می خواهیم توافق را حفظ کنیم. هدف از بین بردن توافق نیست. اگر این طور نبود، ما هم، در ماه مه سال 2018، با خروج آمریکا از برجام، از آن خارج می شدیم و هیچ کسی هم ما را سرزنش نمی کرد، چرا که پاسخی به عملکرد آمریکا می بود اما ما تصمیم گرفتیم که به دیپلماسی و حفظ توافق، فرصتی دیگر بدهیم. ما هنوز در توافق هستیم و سعی می کنیم راهکارهای موجود در توافق را برای حفظ آن به کار ببندیم. هیچ توافقی نمی تواند دوام بیاورد اگر میان داده ها و ستانده ها تعادلی برقرار نباشد و ما، اکنون، تعادلی در توافق نداریم. ایران کاملا تا ماه مه امسال به تعهداتش پایبند بوده اما هیچ چیزی دریافت ننموده است. بنابراین کاری که ایران انجام می دهد، احیای تعادل در توافق است که هنوز برقرار نشده است .

او همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا ایران اعتمادش را به امضانمایندگان اروپایی برجام از دست داده است، گفت: دیپلمات ها، هیچ گاه، امید و اعتمادشان را به یک باره از دست نمی دهند. اما باید بگویم که ایران اعتماد کمی نسبت به برجام دارد. ما هنوز از شرکای برجام می خواهیم که مطابق وعده خودشان، راهکارهای کاربردی را برای حفظ برجام پیدا نمایند. اگر نه، هیچ آینده ای برای این توافق وجود نخواهد داشت؛ هیچ کشوری در توافقی نمی ماند که منفعتی در آن وجود نداشته باشد. من فکر می کنم که کسی نمی تواند نیت خیر ایران را زیر سوال ببرد. گزارش های پی در پی از آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد که نشان می دهد ایران از سال 2015 کاملا به توافق پایبند بوده است .

عراقچی درباره این که خسارت های اقتصادی تحریم های آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته ای، دوباره بر ایران اعمال شد، چه بوده است و اوضاع اقتصادی اکنون در ایران چگونه است، تشریح کرد: تحریم ها با وجود سختی هایی که به بار می آورند، فرصت هایی نیز ایجاد می نمایند و ایران پس از مدت یک سال و نیم که با این تحریم ها روبرو بوده، توانسته است اقتصادی با ثبات تر داشته باشد و از آن شوک های اولیه در اقتصادش فاصله بگیرد و این شرایط، بیشتر به دلیل بهره جستن از فرصت های ایجادشده در پی تحریم ها، امکان پذیر شده است .

عراقچی مواردی از جمله ایجاد مکانیسم های معامله پایاپای با شرکای ایران، ایجاد مکانیسم های دوجانبه اقتصادی بر اساس ارز محلی با بسیاری از شرکای ایران از جمله چین، پیدا کردن راهکارهای کاربردی تری برای مدیریت اقتصاد ایران و داشتن برنامه ای جدی تر برای مستقل ساختن اقتصاد ایران از نفت، از جمله اقداماتی بوده اند که عراقچی بیان نمود در این چارچوب اجرا شده اند .

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در شرح این که ایران چه شرایطی باری بازگشت به میز مذاکره دارد، با اشاره به مذاکرات ایران و شرکای دیگر برجام پیش از رسیدن به توافق و همچین با اشاره به پایبندی ایران به این توافق، گفت که ایران هیچ گاه تحت فشار مذاکره نخواهد کرد و مذاکره در این شرایط، در واقع مذاکره برای تسلیم خواهد بود و ایران آماده مذاکره با آمریکا در هیچ سطحی نیست؛ از این گذشته، آمریکا با خروج از توافق هسته ای که آن را بر خلاف منافعش می دانست، مذاکره با این کشور را به تجربه ای بد و ناپیروز تبدیل نموده است و ایران اعتماد خود را کاملا به هر گونه حسن نیتی در آمریکا از دست داده .

عراقچی در ادامه این گفت وگو در شرح این که انتخابات آمریکا چه تاثیر در نحوه کنار آمدن ایران با واشنگتن، خواهد داشت اظهار کرد: ایران، بر اساس سیاست های داخلی آمریکا تصمیم گیری نمی نماید؛ فارغ از این که چه کسی در آمریکا رئیس جمهور گردد، ایران اصولی بنیادین مبتنی بر امنیت و منافع ملی خود دارد که آن را به دقت دنبال می نماید و تغییر رئیس جمهور آمریکا چیزی را در رابطه با ایران تغییر نخواهد داد، مگر این که کسی روی کار بیاید که به تعهدات آمریکا عمل کند و به برجام بازگردند که در این صورت ایران می تواند در چارچوب برجام با این کشور مذاکره کند .

او همچنین درباره فعالیت های روسیه، در منطقه با اشاره به این که روسیه پیوندهایی تاریخی با بعضی کشورها در خاورمیانه داشته است گفت که این کشور به دنبال احیای این پیوندها بوده و به خاورمیانه رو نموده اند و ایران، روسیه را یک عامل بین المللی در منطقه می داند که می تواند نقشی سازنده داشته باشد که نمونه آن مشارکت روسیه در مذاکرات آستانه به همراه ایران و ترکیه در راستای دستیابی به راهکاری سیاسی برای مشکل سوریه است .

این مقام دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره این که ایران برای کنار آمدن با بحران های منطقه که تروریسم از جمله آن هاست، چه برنامه ای دارد، با اشاره به این که تروریسم، تهدیدی مشترک است و تمام کشورهای منطقه و فراسوی منطقه، مسئولیتی مشترک برای مبارزه با تروریسم دارند، گفت که ایران سهم خود را در این میان با اقداماتی همچون مبارزه با داعش انجام داده است که انگیزه آن دفاع از امنیت ملی ایران و امنیت منطقه بوده؛ بنابراین ایران از هرگونه کوشش مشترک برای مبارزه با ترویسم استقبال و قدردانی می نماید .

به نقل از ایسنا، عراقچی همچنین در این گفت وگو در پاسخ به این سوال که با توجه به میزبانی پکن برای یک فروم امنیتی درباره خاورمیانه چه دیدگاهی درباره آن وجود دارد گفت که چین هم می تواند مانند روسیه نقشی سازنده در مسائل خاورمیانه و مناطق دیگر داشته باشد و با اشاره به نقش چین در حفظ برجام که تنها مسئله از میان مسائل خاورمیانه بود که به وسیله دیپلماسی، بدون درگیری، بدون خشونت و هیچ گونه خون ریختنی انجام شد گفت که چین هم بخشی از برجام و موثر در به نتیجه رسیدن این توافق و اجرای آن بوده است .

او همچنین با اشاره به راهنمایی پروژه باز طراحی تاسیسات هسته ای اراک توسط چین، به عنوان نمونه ای از نقش سازنده چین، گفت که این نمونه می تواند تا مسائل دیگری در خاورمیانه نیز گسترش یابد و با توجه به این که بخش اعظم انرژی مورد احتیاج چین توسط کشورهای منطقه تامین می گردد، چین ارتباط و دغدغه های مستقیمی در منطقه دارد و هرگونه مشارکت سازنده ای مورد استقبال ایران قرار می گیرد .

.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 17863

به "عراقچی: می توانستیم از برجام خارج شویم اما تصمیم گرفتیم به دیپلماسی فرصت بدهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراقچی: می توانستیم از برجام خارج شویم اما تصمیم گرفتیم به دیپلماسی فرصت بدهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید