تخلفات علمی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست، استاد ودانشجو مسئول سلامت مقالات خود هستند

به گزارش بلاگ پو، معاون آموزش وزارت علوم با تاکید براینکه تخلفات علمی در دانشگاه ها چه از سوی استاد وچه از سوی دانشجو به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و براساس قانون مجلس شواری اسلامی با متخلفان علمی برخورد می کنیم گفت: استاد و دانشجو هر دو مسئول سلامت مقالات خود هستند و باید اگر تخلفی هم صورت می گیرد پاسخگو باشند.

تخلفات علمی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست، استاد ودانشجو مسئول سلامت مقالات خود هستند

به گزارش خبرنگاران، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون وزیر علوم در مراسم تجلیل از دانشجویان ممتاز دانشگاه صنعتی علم وصنعت که امروز در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار گردید؛ با تاکید بر اینکه در اوایل انقلاب تعداد دانشجویان کشور از نظر کمی 175 هزار نفر بوده که امروز این تعداد به 4 میلیون دانشجو رسیده است گفت: در اوایل انقلاب دانشجویان برای ادامه تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد و بالاتر به کشورهای خارجی سفر می کردند اما در حال حاضر در همه حوزه ها و شهرهای مختلف مراکز آموزش عالی تاسیس شده است و امکان تحصیل برای تمامی دانشجویان وجود دارد ضمن اینکه در گذشته کمتر از 3 هزار استاد در دانشگاه ها مشغول به تدریس بودند که این آمار امروزه به 82 هزار هئیت علمی افزایش پیدا نموده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بیش از 270 رشته در حوزه های بین رشته ای دانشگاه ها تاسیس شده اند گفت: به تازگی نیز مجوزی برای راه اندازی رشته های جدیدتر در حوزه بین رشته ای توسط معاونت آموزشی وزارت علوم صادر شده است و قصد داریم این رشته ها توسعه بیشتری پیدا کند.

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید براینکه دانشجویان ایرانی به راحتی در دانشگاه های کشورهای خارجی پذیرش می شوند و در رقابت های علمی درخشش خوبی دارند گفت: این وضعیت بیانگر توانمندی بالای آموزشی در کشور است. ضمن اینکه ناگفته نماند پژوهشگرانی می توانند پژوهشگر خوب باشند که آموزش های خوب دریافت نمایند و برای رسیدن به پژوهش وتحقیقات مطلوب باید از نظر آموزشی قوی باشیم.

شریعتی با اشاره به فشارهای سیاسی اعمال شده به کشور از سوی برخی کشورهای خارجی گفت: این شرایط با مقاومت وکوشش نیروهای جوان وعلمی قابل برطرف است و رمز موفقیت در شرایط فعلی را می گردد در مقاومت خلاصه کرد ضمن اینکه سیاستهای آموزش علمی طی چند سال گذشته در حوزه اقتصاد مقاومتی طراحی شده و در این راستا حدود 15 طرح از سوی دولت عنوان شد که چهار طرح آن به آموزش عالی و دو طرح دیگر نیز به معاونت آموزش دانشگاه ها واگذار شد که در یکی از این طرح ها کوشش شد دانشگاه ها را به تراز بین المللی برسانیم.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین خاطر نشان کرد: دانشگاه علم وصنعت طرح جامعی برنامه ریزی کرد که مورد تایید وزارت علوم نهاده شد و براین اساس در طرح بین المللی سازی پنج دانشگاه و پژوهشگاه کشور نهاده شد.

شریعتی در خصوص مصوبات و آیین نامه های وزارت علوم برای دانشگاه ها گفت: مصوبه ای برای استعدادهای درخشان دانشگاه های سطح یک تدوین نموده ایم که براساس آن 40 درصد ظرفیت پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی از میان دانشجویان ممتاز خود دانشگاه ها و بدون کنکور جذب شوند. ضمن اینکه آیین نامه تحصیل همزمان در دو رشته در دانشجویانی که نبوغ خاصی دارند و از برجستگی های علمی بالایی بهره مند هستند نیز تصویب شده است که برآن اساس بتوانند رشته دوم را همزمان با دوره تحصیلی خود بدون پرداخت هزینه به مدت دو ترم بگذارند.

به گفته وی توجه به دروس کاربردی فنی ومهندسی به منظور افزایش مهارت دانشجویان، ارائه 4 تا 10 واحد دروس اختصاصی که در معدل نیز تاثیر دارند، آموزش افزایش مهارت های عمومی که براساس آن امکان اشتغال زایی برای افراد فراهم گردد وهمچنین مهارت های اجتماعی از دیگر آیین نامه هایی بود که وزرات علوم اجرای آن را برای سال 97 و 98 الزامی نموده است.

معاون وزیر علوم با تاکید براینکه این وزارتخانه مسول اشتغال زایی فارغ التحصیلان دانشگاهی نیست، گفت: ما می توانیم با برنامه ریزی های که صورت گرفته است توان اشتغال پذیری دانشجویان را افزایش دهیم.

به گفته شریعتی نیاسر رصد دانش آموختگان توسط دانشگاه ها یکی دیگر از برنامه هایی است که وزارت علوم بر اجرای آن مصر است که در این زمینه انجمن دانش آموختگان وفارغ التحصیلان دانشگاه نیز تاسیس شده است ودانشگاه ها باید بتواند وضعیت دانشجویان را بعد از فارغ التحصیلی از نظر اشتغال رصد نمایند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سالیانه 4 هزار دانشجو در دوره دکتری جذب دانشگاه های کشور می شوند خاطر نشان کرد: در حال حاضر تعداد 100 هزار دانشجوی دکتری در کشور وجود دارد و با این فرض که 20 هزار از دانشجویان دکتری بدون شغل هستند نگرانی های در این زمینه ایجاد می گردد.

معاون وزیر علوم با تاکید براینکه روند پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور در دهه 80 مشکلاتی را ایجاد نموده که نیازمند نگاه تحولی دراین زمینه هستیم گفت: خوشبختانه با سیاست وزارت علوم این روند از سال 93 مهار شده است و گام هایی برای ارتقای کیفی آموزش برداشته ایم.

شریعتی نیاسر در بخش پایانی صحبت های خود با تاکید بر اینکه تقلب های علمی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست گفت: آموزش عالی کشور یکی از سالم ترین فضاها به شمار می رود به همین خاطر کمترین خطاها در این حوزه اتفاق می افتد. بنابراین تقلب های علمی از دیدگاه ما اگر چه محدود است اما در مقایسه با آنچه که اتفاق می افتد این موضوع قابل توجیه نیست. به همین دلیل لایحه مقابله با تخلف علمی در مجلس شورای اسلامی تصویب وبه دانشگاه ها ابلاغ شده است.

وی با تاکید براینکه استاد و دانشجو هردو مسئول سلامت علمی مقالات هستند گفت: براساس قانون مصوب مجلس در زمینه مبارزه با تخلفات علمی استاد ودانشجو باید مسئولیت سلامت فعالیت های علمی خود را بپذیرند.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 3628

به "تخلفات علمی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست، استاد ودانشجو مسئول سلامت مقالات خود هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخلفات علمی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست، استاد ودانشجو مسئول سلامت مقالات خود هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید