استارت آپ ها جوابگوی نیازمحله ها

به گزارش بلاگ پو، راحله عبدالحسینی -خبرنگار:چرا اپلیکیشن ها این روزها طرفداران زیادی دارد؟ پاسخ ساده است.

استارت آپ ها جوابگوی نیازمحله ها

چون می خواهیم با صرف وقت و انرژی کمتر کارهایمان را سریع و بی دردسر انجام دهیم. ضمن اینکه در ترافیک هم گرفتار نباشیم. این پرسش و پاسخ ساده باعث شده تا منطقه 2 در حوزه راه اندازی استارت آپ های جدید در بین مناطق دیگر پایتخت حرف اول را بزند. به همین بهانه با یکی از هم محله ای های ساکن بلوار دریا که در مقطع کارشناسی ارشد کارآفرینی تدریس می کند و کتاب مبانی کارآفرینی را تألیف کرده، گفت وگویی داشتیم. پریناز بنیسی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران که از سوی شهرداری هم به عنوان نخبه برتر معرفی شده و دکترای روان شناسی و مدیریت آموزش دارد، معتقد است مهارت آموزی شهروندان و آشنایی آنها با مسائل و نیازهای محله منجر به راه اندازی آپ های جدید می شود.

راه اندازی تعدادی از اپلیکیشن های پرمخاطب از منطقه 2 نشان می دهد که منطقه ما در زمینه استارت آپ ها در بین مناطق 22 گانه پیشتاز است. از دیدگاه شما چه دلایلی باعث شده تا آپ ها در منطقه ما خوب جواب بدهد؟

یک دلیل می تواند میزان سواد و رفاه شهروندان منطقه باشد. البته توجه کنید که این رفاه مالی برای شهروندان دیگر مناطق شمالی مثل یک و 3 هم هست. پس باید به دنبال محرک های دیگری باشیم و ببینیم چه انگیزه هایی باعث شده جوانان منطقه به این سمت بروند. منطقه 2 جوان و مدرن است. یکی از دلایل دیگر میل و اشتیاق شهروندان منطقه به آموزش و یادگیری است. مهم ترین اتفاق برای داشتن شهری هوشمند با استفاده از استارت آپ، آموزش است. شهروندان منطقه ما گرایش بیشتری به استفاده از آپ دارند. چون کارشان راحت تر می شود. این استقبال هم باعث شده تا رقابت ایجاد شود. نکته مهم دیگر این است که برای شهروندان منطقه برنامه های جمعی زیادی برگزار می شود و تعداد زیادی در این برنامه ها شرکت می کنند. به برگزاری جشن های بومی محلی در منطقه 2 توجه ویژه ای می شود. به این بهانه شهروندان از خانه شان خارج می شوند و با هم درارتباطند. همدیگر و مسائل محله شان را بهتر می شناسند.

آشنایی شهروندان با هم چگونه می تواند به راه اندازی آپ منجر شود؟

مثلاً برگزاری برنامه پیاده روی در روز تعطیل را در نظر بگیرید. بار اول 5 نفر در پیاده روی شرکت می کنند. بار دوم هرکدام از این 5 نفر تعدادی را با خود می آورند. اگر بازارچه و مسابقه ای هم در این برنامه تدارک دیده شده باشد، به مرور این افراد بیشتر می شوند که هرکدام مهارتی دارند. در این جمع مهارت افراد سنجیده می شود. یکی می گوید من شیرینی درست می کنم یکی می گوید من برنامه نویس کامپیوتر هستم. یکی هم از مسائل محله می گوید. جرقه یک آپ محلی همین طور زده می شود و خوشبختانه شهروندان منطقه ما از این برنامه ها برخوردار هستند. مثال دیگر فستیوال بستنی است که تابستان امسال در برج میلاد و بعد از آن در پارک آب و آتش برگزار شد. اتفاق ساده ای که باعث شد با برندهای مختلف و انواع مختلف بستنی مثلاً بستنی نیتروژنی آشنا شویم. مشارکت مردم منطقه ما در این برنامه ها بیشتر است، ضمن اینکه میل و شوق به یادگیری دارند. اگر ارتباط شهروندان با مهارت آموزی از طریق مراکز و تولیدی های منطقه برقرار شود، آپ های بیشتری کلید می خورد.

اطلاع شهروندان از مسائل محله چه نقشی در ایده یک کسب و کار نوین دارد؟

برای اینکه داشتن استارت آپ محلی باید از مسائل محله آگاهی داشته باشیم. همین جداسازی پسماند و نگهداری پسماند خشک در فضای کوچک خانه مسئله ای بوده که منجر به راه اندازی یک آپ شده است. حالا باید تخصصی تر این کار را انجام دهیم و پسماندها را بر اساس سختی و نرمی جداسازی کنیم.

با پا دریافت استارت آپ ها در منطقه ما کارآفرینی هم سبک و سیاق تازه ای به خود گرفته است.

همین طور است. استارت آپ ها، شرکت های نو با کسب و کار جدید هستند. کارآفرینی به دنبال تقویت ایده های خلاقانه است که بتواند آنها را به عمل تبدیل کند. برای راه اندازی استارت آپ با رویکرد مدیریت شهری باید مسائل هر محله را شناسایی کنیم. از سویی دیگر باید مدیران مرکز کارآفرینی شهرداری و مدیران سرای محله ها از بین نیروی جوان تحصیلکرده در منطقه باشند. مهم تر اینکه فرهنگسراها و سراهای محله باید به روزرسانی شود. یعنی مهندسی مجدد در مراکز کارآفرینی و سرای محله ها رخ دهد و مهارت آموزی را شکل دهیم. باید با ایجاد اپلیکیشن های منحصراً مربوط به هر محله، اهالی آن محله را آموزش دهیم. در کنار آموزش باید بانک اطلاعاتی از نیروهای متخصص و ماهر محله هم داشته باشیم که در سرای محله و کانون های کارآفرینی محله ها محفوظ باشد.

در این صورت رویکرد نوین مدیریتی برای کسب و کارهای جدید در سراهای محله ایجاد می شود؟

یکی از ارکان کارآفرینی آمایش سرزمین است. یعنی همین تهیه بانک اطلاعاتی از افراد محله و توانایی و مهارت های آنان. وقتی بانک اطلاعاتی محله را تشکیل می دهیم، تخصص ها مشخص می شود. مثل اپلیکیشن هایی که نزدیک ترین فروشگاه، نزدیک ترین خدمات آموزشی و در دسترس ترین امکاناتی را که می خواهیم به ما معرفی می کند، تخصص افراد محلی هم باید مشخص باشد تا برای راه اندازی کسب و کار نوین با هم در ارتباط باشند. سرای محله روی کودک و بزرگسال و سالمند تأکید بیشتری دارد در حالی که نباید از سرمایه نیروی جوان غافل شویم. با ایجاد اپلیکیشن های مختلف می شود همه جوانان را ترغیب کرد که هرکسی بتواند آپ مربوط به رشته خودش را ایجاد کند.

در آینده ای نه چندان دور با تعداد زیادی استارت آپ روبه رو خواهیم بود. آن روز می توانیم ادعا کنیم که به توسعه پایدار شهری رسیده ایم؟

هدف استارت آپ ها که تعداد زیادی از آنها از منطقه ما شروع شده و مورد استفاده شهروندان تهرانی قرار گرفته است، کمک به توسعه پایدار شهری است. استارت آپ و کارآفرینی نوین زمانی به نتیجه می رسد که متولی داشته باشد و کسی که می خواهد شروع کند بداند که باید چه مسیری را بگذراند. کسی که ایده دارد بداند باید به کجا مراجعه کند.

عرصه ای برای بروز مهارت های شهروندی

پریناز بنیسی با تأکید بر تشکیل اتاق فکر در محله ها می گوید: آپارتمان نشینی باعث می شود همسایه خود را هم نشناسیم. برای همین برنامه هایی به مناسبت اعیاد مختلف در بوستان های بزرگ منطقه مثل بوستان نهج البلاغه و پردیسان یا برنامه شادستان در فصل تابستان، محفلی است برای اینکه شهروندان با هم بیشتر در ارتباط باشند و نسبت به محله خودشان شناخت بیشتری داشته باشند. تشکیل خرد جمعی و اتاق فکر اینجا می تواند به ما کمک کند. مهارت های شهروندان که مشخص و پررنگ شود به ایده پردازی و کارآفرینی منجر می شود. یکی از مسائل ما این است که افراد از مهارت های خود بی خبرند و در واقع خودپنداره قوی ندارند.

منطقه 2 قطب استارت آپ پایتخت

از زمانی که شهرداری منطقه 2 تصمیم گرفت قطب استارت آپی تهران شود حدود 2 سال می گذرد. در این مدت با حمایت از کسب و کارهای خلاقانه، خدمات آنها را برای مردم منطقه به ارمغان آورده و در راه هوشمندسازی خدمات شهری گام برداشته است. اختصاص دادن ساختمانی در میدان بوعلی به این استارت آپ ها، تنها بخشی از حمایت های شهرداری از ایده های نو است. از طرفی شهرداری هم از خدمات این استارت آپ ها در زمینه هوشمندسازی مدیریت شهری استفاده می کند تا خدمات شهری بدون هزینه های گزاف در اختیار شهروندان این منطقه قرار بگیرد. به عنوان مثال علاوه بر استارت آپ های بیدود، پیدو، زیست آپ، بازرگام و الو پارک که همگی فعالیت خود را به صورت متمرکز از منطقه 2 شروع کرده اند، پروژه هوشمندسازی مخازن زباله هم در این منطقه فعالیت دارد. با این طرح تمامی مخازن زباله و خودروهای خدمات شهری هوشمند شده و برنامه ریزی برای ارائه خدمات شهری به شهروندان این منطقه راحت تر صورت می گیرد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 11195

به "استارت آپ ها جوابگوی نیازمحله ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استارت آپ ها جوابگوی نیازمحله ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید